Sjaj bijelog zlata – izložba koja se nije službeno zatvorila

Čajnik (razdoblje Du Paquier)

Posljednja izložba održana u Muzeju Mimara prije zatvaranja muzeja radi opasnosti od zaraze virusom Covid-19 bila je Sjaj bijelog zlata – porculan bečke manufakture porculana iz zbirke našeg uglednog kolekcionara Veljka Martona. Gospodin Marton je unutar osobnog odabira svih izložaka po prvi put predstavio i porculanske predmete iz zbirke Cohen koje je nedavno otkupio na dražbi. U želji da prenese posjetiteljima osobitu emotivnu povezanost kolekcionara sa njegovom zbirkom, organizirao je svakog četvrtka dobro posjećena vodstva prilikom kojih je vješto spajajući detalje o bečkoj manufakturi sa znamenitim povijesnim ličnostima poput Marije Terezije, Josipa II. i njegove sestre francuske kraljice Marije Antoanete, dodatno pobudio njihovo zanimanje.

Portret Marije Terezije (kasno razdoblje Du Paquier)

Porculan iz zbirke Marton predstavlja dojmljiv pregled cjelokupne proizvodnje bečke manufakture tijekom gotovo 150 godina njezina postojanja u kojoj se kroz vrijeme odražavaju varljivi modni trendovi i izmjene stilova od baroka do bidermajera. Od 1718. godine kada je bečku manufakuru osnovao Claudius Innocentius Du Paquier predmeti od porculana nosili su barokno obilježje često s utjecajima dalekoistočnog porculana. Godine 1744. manufakturu u dugovima otkupila je Marija Terezija. Oko 1750. godine u izradi porculanskih predmeta prevladao je nježni stil rokokoa, sjajnih svježih boja i lepršavih oblika. Od 1770. godine počeo se osjećati francuski utjecaj osobito u oblikovanju grupa od neocakljenog porculana – bisquita u stilu klasicizma. Godine 1784. Conrad von Sorgenthal (1733 – 1805.) uspješno je preuzeo upravu financijski posrnule manufakture koja je potom u njegovom razdoblju dosegnula vrhunac u kvaliteti proizvodnje savršeno spajajući estetku i tehnološke inovacije. Godine 1864. u sukobu umjetnosti i nove masovne proizvodnje, manufaktura je izgubila isplativost i bila je zatvorena.

Posuda za pripremu čokoladnog napitka (razdoblje Marije Terezije)
Servis za doručak ukrašen alegorijskim prizorima (razdoblje Sorgenthal) iz zbirke Cohen

Nažalost razorni potres u Zagrebu oštetio je zgradu Muzeja Mimara do stupnja privremene neuporabljivosti i muzej je zatvorio svoja vrata za posjetitelje za duže vrijeme. Ipak, utjeha je da se u potresu nije oštetio niti jedan porculanski predmet tada još postavljene izložbe Zbirke Marton u vitrinama smještenim u prostorijama ispod razine prizemlja zgrade muzeja.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)